Venter på holdeplass
kapittel 5

Reisetall

Brakars viktigste målsetting er å få flere til å reise kollektivt. Brakar hadde mål om 12 255 000 reiser i 2024, noe som ville utgjøre en vekst på 1,7 prosent. Brakar registrerte ca. 12,3 millioner reiser i 2024. Det er rundt 250 000, eller 2,1 prosent, flere reiser enn i 2023.

Tall for 2023 inkluderer også linje 113 Hønefoss – Jevnaker. Denne ble overført til Innlandstrafikk fra 1.1.2024. Reell vekst i 2024 er derfor 2,6 prosent.

Overordnet for reisetall i deler av fylket er det viktig å merke seg at Brakar har innført automatisk passasjertelling på alle busslinjer etter hvert som nye kontrakter med nye busser har trådt i kraft. I Hallingdal og Hemsedal ble dette innført fra juli 2022, i Kongsberg og midtfylket fra juli 2023 og i Drammen og Lier fra juli 2024.

Utvikling antall reiser

Antall reiser har økt med ca 40 % siden pandemien (2020), men er ennå ikke helt tilbake på samme nivå som i 2019.

Svingninger gjennom året

2024 startet med flere dager med stort snøfall og vanskelige kjøreforhold. All trafikk ble delvis eller helt innstilt over en todagersperiode i januar som følge av krisevarsel fra både vær- og veimyndigheter. Dette ga færre reiser i årets første måned.

I mars og april var det stor bevegelse i antall reiser i forhold til i 2023, noe som skyldes variasjon i avvikling av vinter- og påskeferie.

Brakar foretok store kutt i antall avganger grunnet kutt i overføringer fra fylkeskommunen fra skolestart høsten 2024. Les mer om dette her. Dette førte til færre reiser i noen områder, men totalt sett ser vi likevel en vekst denne høsten.

Utvikling antall reiser per område

Område 2019 2023 2024 Endring i % siste år Endring i % fra 2019
Drammen og Lier 8 326 735 8 514 026 8 627 337 +1,3 +3,6
Øvre Eiker og midtfylket 1 256 056 1 242 030 1 441 637 +16,1 +14,7
Kongsberg og Numedal 629 139 666 079 632 070 -5,1 +0,5
Hallingdal og Hemsedal 313 123 350 274 352 372 +0,6 +12,5
Ringerike og Hole 1 282 853 1 282 353 1 246 172 -2,8 -2,8*
Sum 12 569 689* 12 056 652 12 299 588 +2,0 -2,1

*Ikke direkte sammenlignbare tall. 2023 inkluderer en linje som ble tatt over av Innlandstrafikk i 2024.

Kongsberg og midtfylket

Kontraktsområdet Kongsberg og midtfylket omfatter busslinjer i og til/fra Kongsberg kommune, trafikk i Flesberg, Veggli og Rollag, samt Modum, Krødsherad, Sigdal og Øvre Eiker. Trafikken er i stor grad forbundet med skoleskyss og en stor andel av bussparken står utenfor rushtid. Antall reiser påvirkes fra år til år av antall elever og skolestruktur.

På bylinjene i Kongsberg faller antall reiser med 9,5 prosent siste år. Her er fire bylinjer helt eller delvis erstattet med bestillingstilbudet Brakar Fleks. Linje 420 Kongsberg-Geilo har en vekst på 1,5 prosent, og preges i hovedsak av korte reiser da den fungerer som en lokalbuss i og gjennom Numedal.

Også i midtfylket utgjør skolereiser en betydelig andel av antallet reiser, men her finner vi også to viktige pendlerlinjer mot Drammen. Det er linje 100 og 101 på strekningen Hønefoss-Drammen. Disse vokser med henholdsvis 15 og 17 prosent fra 2023 til 2024. Automatisk passasjertelling ble implementert fra og med 1. juli 2023, men begge linjene vokser med rundt 11 prosent også i høstmånedene, altså etter kutt i tilbudet høsten 2024.

Bestillingstilbud Brakar Fleks i Kongsberg

Det ble registrert 42 490 reiser med Brakar Fleks i Kongsberg i 2024, mot 35 048 i 2023. Dette er en økning på ca. 7 500 reiser, eller 21,2 prosent. Tilbudet erstatter helt eller delvis tre tidligere bylinjer. Til sammen hadde disse linjene, pluss Brakar Fleks, rundt 215 000 reiser i 2023, mot 187 000 i 2024. Det er en nedgang på ca. 13,4 prosent. Antall flyktninger bosatt i Kongsberg ble redusert i løpet av 2024, noe som har påvirket reisetallene.

Kongsberg/Numedal

Øvre Eiker/Midtfylket

Ringerike og Hole

Kontraktsområdet Ringerike og Hole omfatter kommunene Ringerike og Hole. Reisetallene er ikke direkte sammenlignbare fra 2023 til 2024 fordi linje 113 Hønefoss-Jevnaker ble overført fra Brakar til Innlandet i 2024. Tar vi ut den fra tallene er det en vekst i dette kontraktsområdet på 2,3 prosent, og svært god vekst på bylinjene (linje 222, 223 og 228) med over 6 prosent.

Antall reiser på regionlinjene er preget av en stor andel skolekjøring, hvor elevenes reisemønster og -behov påvirker antall reiser. Det gir naturlig variasjon i tallene hvert år. Omtrent 40 prosent av bussene er bundet opp i skolekjøring og er ikke i bruk når elevene er på skolen.

På linje 200 Hønefoss-Oslo faller antall reiser etter kutt høsten 2024 med ca. 1,8 prosent, og gjennom hele året med 1 prosent.

Med unntak av på linje 200, som har automatisk passasjertelling, er det manuelle registreringer av påstigende i dette kontraktsområdet.

Ringerike/Hole

Hallingdal og Hemsedal

Hallingdal og Hemsedal har kun en liten nedgang i antall reiser på 0,6 prosent, til tross for kutt i tilbud høsten 2024. Det kjører 23 linjer i dette kontraktsområdet, hvorav kun tre er ordinære busslinjer. De øvrige 20 er tilknyttet skoleskyss, men er også åpne for andre reisende. De tre ordinære busslinjene er linje 330 Geilo-Nesbyen, linje 360 Gol-Tuv og linje 334 Geilo-Haugastøl. Alle disse tre fikk reduksjon i antall avganger fra august 2024, men linje 360 vokser likevel med 8 prosent. Dette har sannsynligvis sammenheng med endringer i skolestruktur å gjøre.

Linje 330 har falt i antall reiser med så mye som 22,6 prosent, noe som skyldes kutt i antall avganger, men også nedleggelse av flyktningmottaket i området. Vi ser også et betydelig fall i antall reiser på linje 336 Ål-Vats-Bergsjø (-26 %) som også var viktig for flyktningmottaket. Linje 334 har omtrent 9 prosent færre reiser i 2024.

De øvrige er linjene er skolebusser hvor antall reiser i stor grad blir påvirket av antall elever som går i skole, men også av skolestruktur. Det er normalt sett lite endring i antall fra år til år, men vi ser at nedleggelse av skoler siste år fører til flere reiser på noen linjer og færre reiser på andre, da elevene får annet reisemønster.

Hallingdal/Hemsedal

Drammen og Lier

Dette kontraktområdet omfatter kjøring i Drammen og Lier kommune, samt linje 169 som kjører fra Lierbyen til Oslo. De største tilbudskuttene høsten 2024 ble foretatt i dette området. Vi ser likevel en vekst i antall reiser i hele området.

Bylinjene i Drammen går tilbake med 1,7 prosent. Her ble flere linjer lagt ned høsten 2024, men senere gjenopprettet med et minimumstilbud. I Drammen by er det vekst på to linjer: linje 25 Drammen-Gulskogen senter (+6,8 %) og linje 3 Kastanjesletta-Fjell (+ 0,5 %). De øvrige har nedgang på mellom 3 og 36 prosent, og nedgangen skjer ikke overraskende etter reduksjon i antall avganger høsten 2024.

Lier

Det er vekst på alle linjer i Lier med unntak av linje 169 Lierbyen-Oslo bussterminal. Det er særlig på skolelinjene vi ser vekst, og på disse er det sannsynlig at det har vært usikre tellinger tidligere, da disse har vært manuelle. På ordinære busslinjer, dvs. ikke skolelinjer, er det en vekst mellom 4 og 30 prosent.

På linje 169 Lierbyen-Oslo bussterminal, faller antall reiser fra ca. 148 00 til 135 000 reiser, eller 9,3 prosent fra 2023 til 2024. I snitt er det 11 prosent færre reiser på denne linjen hver måned høsten 2024 mot høsten 2023. Det er verdt å merke seg at linjen ble sterkt redusert etter kuttene høsten 2024, og har nå avganger kun i rushtid på hverdager.

Svelvik

I Svelvik vokser antall reiser med over 9 prosent. Linje 91 Svelvik-Drammen øker med 11 prosent fra 2023. Linje 92 Svelvik-Mariås, som fikk redusert antall avganger fra høsten 2024, falt med 3,3 prosent og linje 98 Mariås-Berger, som primært er skolebuss, økte med 7,5 prosent.

Nedre Eiker

Linje 51 Drammen-Mjøndalen, som er en av de største busslinjene i Buskerud, faller med 0,4 prosent på årsbasis. Linjen fikk ingen reduksjon høsten 2024, og øker i antall reiser høsten 2024. Linjene til Hovjordet faller i antall reiser i 2024, mens de øvrige linjene i Nedre Eiker-området vokser med mellom 6 og 17 prosent.

Buskerudbyen

I Buskerudby-området ble det registrert 10,4 millioner reiser i 2024 mot 10,2 i 2023. Dette er en økning på 2,4 prosent. Buskerudbyen omfatter følgende kommuner: Drammen, Lier, Kongsberg og Øvre Eiker. Vi teller påstigninger på linjer som trafikkerer i og fra/til disse kommunene.

Reiser med Svelvik-ferja

På ferjesambandet Svelvik-Verket ble det registrert 245 248 passasjerer mot 239 663 i 2023. Det er en økning på 2,3 prosent. Antall kjøretøy (inkl. MC) økte fra 132 307 til 148 932. Det utgjør en økning på over 12,5 prosent. Det er usikkert hva dette skyldes, men det kan være en generell økning i trafikk da det også er og økning på andre ferjestrekninger i området, som f.eks Horten-Moss.

Samkjøringsreiser i 2024

Brakar har samarbeid med samkjøringstilbyder Nabogo i Drammensområdet, med særlig fokus på ansatte på Drammen sykehus. Tjenesten har vært i drift siden juni 2023. Det ble gjennomført 2 486 samkjøringsturer i 2024, mot 1895 i 2023, noe som utgjør en økning på ca. 31 prosent.

Brakars 10 mest trafikkerte linjer

Linje Antall reiser 2024 Endring i % fra 2023
Linje 3 Kastanjesletta-Fjell 2 043 845 +0,5
Linje 71 Drammen-Asker 1 001 189 +11,8
Linje 51 Drammen-Mjøndalen 981 651 -8,5
Linje 5 Vinnes-Tors vei 555 889 -3,9
Linje 101 Drammen-Vikersund/Hønefoss 550 502 +17
Linje 4 Drammen-Kniveåsen 492 178 -5,9
Linje 61 Bera-Lierbyen skole 483 819 -2,1
Linje 200 Hønefoss-Oslo 465 132 -1
Linje 22 Drammen-Konnerud/Svingen 416 956 -3,2
Linje 24 Drammen-Konnerud/Eikerdelet 414 092 -3,2