
Miljøregnskap
Totalt klimagassutslipp fra bussdriften til Brakar endte i 2024 på 6 802 tonn CO2-ekvivalenter. Dette er en reduksjon på 40 % fra 2023. Ser man på direkte klimagassutslipp, endte dette på omtrent 35g CO2-ekv per personkilometer i 2024. Dette er en reduksjon fra 2023, da utslippet lå på 42g CO2-ekv/pkm.
De største reduksjonene i utslipp ble gjort i Kongsberg og Midtfylket og Drammen og Lier, med henholdsvis 79% og 45% reduksjon. Denne forbedringen skyldes økt andel elbusser som ble implementert i disse kontraktene i henholdsvis 2023 og 2024.

Totalt klimagassutslipp per kontrakt for 2022, 2023 og 2024.
Stor nedgang i dieselforbruk
Totalt brukte bussene som kjørte på kontrakt for Brakar 2,3 millioner liter diesel og 0,3 millioner liter HVO100 i 2024. Dieselforbruket er redusert med 41 % fra 2023.
Nedgangen i dieselforbruket i 2024 stammer fra en betydelig reduksjon for kontrakten Drammen og Lier. Denne kontrakten ble fornyet i juli 2024, og gikk fra å bestå av 28 av 113 elbusser (33%) til 100 % elbusser. Det er nå 100 elbusser som kjører i dette kontraktsområdet.
Fordeling av rutekilometer per drivstofftype
61 prosent elektrisk
Totalt ble det produsert omtrent 11,7 millioner rutekilometer i 2024. Dette er litt lavere enn i 2023 og utgjør en nedgang på 5 %.
I 2024 ble 61 % av rutekilometerne kjørt av elektriske busser og 5 % ble kjørt av busser som benyttet HVO100. De resterende 34 % av rutekilometerne ble kjørt på diesel. I 2023 var det omvendt med diesel og elektrisk, hvor diesel stod for 61 % av rutekilometer og elektrisk stod for 33 %. Dette er en betydelig økning for rutekilometer som kjører elektrisk.
Overgangen til elbusser i Kongsberg og Midtfylket i 2023 og overgangen til elbusser i Drammen og Lier sommeren 2024 forklarer den store nedgangen i rutekilometer for diesel, og motsvarende markante økning i rutekilometer for elektrisitet i 2023 til 2024. Antall rutekilometer som er elektriske utgjør to tredjedeler av totalt antall rutekilometer i Drammen og Lier, selv om overgangen til elektriske busser forekom midtveis i driftsåret.
Fordeling av busstyper per kontrakt i 2024
Kontrakter | Elektrisk | Euro VI | Euro V | Sum |
---|---|---|---|---|
Hallingdal | 11 | 27 | 0 | 38 |
Kongsberg og Midtfylket | 100 | 17 | 0 | 117 |
Drammen og Lier | 100 | 0 | 0 | 100 |
Ringerike og Hole | 0 | 34 | 3 | 37 |
Linje 200 Hønefoss-Oslo | 0 | 14 | 0 | 14 |
Totalt | 211 | 92 | 3 | 306 |
Lokal forurensing fra busstrafikken
Totalt utslipp av svevestøv i 2024 var på 124 kg, noe som tilsvarer et utslipp per rutekilometer i 2024 på totalt 0,011 gram PM. Sammenlignet med 2023 er det totale utslippet redusert med 58 %. Det har vært en oppdatering av utslippsfaktorene, som bidrar til noe reduksjon, men den største reduksjonen kommer fra overgangen til elbusser.
Brakar hadde i 2024 et utslipp på totalt 1 170 kg nitrogenoksider (NOx), noe som er en reduksjon på 93 % fra 2023. NOx-utslippet per rutekilometer i 2024 er på totalt 0,01 gram per rutekilometer. Det er de samme kontraktene som påvirker NOx-utslippet som PM-utslippet

Klimagassutslipp fra ferjetrafikken
Klimagassutslipp fra ferjesambandet Svelvik-Verket består av direkte klimagassutslipp fra forbrenning av marinediesel og indirekte klimagassutslipp fra produksjon av drivstoff. Ferjesambandet hadde i 2024 hadde et totalt klimagassutslipp på omtrent 170 tonn CO2-ekv. Dette er en reduksjon på 46 % fra 2023. Utslippet fra reserveferja i 2024 står for 54 % av det totale utslippet fra ferjetrafikken til Brakar.
Utslipp ved bruk av kontorlokaler
Når det gjelder kontorlokaler, økte energibruken med 18% fra 2023 til 2024, men klimagassutslippene fra kontordrift reduserte seg fra 5,7 tonn CO2-ekv i 2023 til 3 tonn CO2- ekv i 2024, en nedgang på 47%. Dette skyldes en økt andel elektrisitet.
Totale utslipp i 2024
2022 | 2023 | 2024 | Endring fra 2023 | |
---|---|---|---|---|
Klimagassutslipp fra busstrafikken | 13 552 | 11 415 | 6 802 | -40% |
Klimagassutslipp fra ferjetrafikken | 412 | 318 | 170 | -46% |
Energiforbruk kontorlokaler | 7,0 | 5,7 | 3,0 | -47% |
Utslipp av papirforbruk | 0,42 | 0,11 | 0,08 | -23% |
Totale klimagassutslipp | 13 971 | 11 738 | 6 976 | -41% |
Totale klimagassutslipp og lokal utslipp fra Brakars virksomhet i 2022, 2023 og 2024. Tall i tonn CO2-ekv.
Brakars miljøplan videre
I 2025 er Brakar sitt mål at kontraktene for Linje 200 Hønefoss-Oslo og Ringerike og Hole skal være helt utslippsfrie. Disse kontraktene består i dag av 34 Euro VI-busser og 16 Euro V-busser. Til sammen står disse for 19% av antall kjørte rutekilometer i Brakar, men 44% av de totale klimagassutslippene (2024).
Videre planlegges det et nytt anbud for Hallingdal-kontrakten i 2028. Den består i 2024 av 11 elbusser og 27 Euro VI-busser som kjører på HVO100. Målet med nytt anbud i 2028 vil være at alle bussene blir utslippsfrie. Overgangen til utslippsfri busskontrakt i Hallingdal vil markere at Brakar sin totale bussdrift er helt utslippsfri.
For ferjesambandet Svelvik-Verket er det avgjørende å opprettholde stabil drift av den nye ferja, som benytter HVO100 og elektrisitet, for å minimere klimagassutslippene. I 2024 var det enda mindre behov for den eldre reserveferjen som bruker marinediesel, noe som resulterte i miljøgevinster for Brakar sammenlignet med året før.
Brakar har planer om å fullføre elektrifiseringen av bussdriften i nær fremtid, noe som vil bidra til betydelige reduksjoner i utslippene i årene som følger. Utslippsreduksjonen for 2024 var på 41 prosent. I 2025 vil utslippene reduseres ytterligere ved at Ringerike og Hole og Linje 200 Hønefoss-Oslo blir 100 prosent elektriske.
Begrepsforklaringer
Rutekilometer
Rutekilometer angir antall kilometer bussene har forflyttet seg mens de var i rute, og ekskluderer dermed tomgangskjøring og kjøring til verksted, bussparkering o.l.
CO2-ekvivalenter
Det finnes flere ulike klimagasser som har ulike klimavirkninger. Virkningen av de andre klimagassene sammenlignes med CO2, og omregnes til CO2-ekvivalenter.
Euro-busser
Alle nye biler og nye motorer til kjøretøy skal typegodkjennes. Euro-kravene angir hvor store utslipp som nye personbiler og nye motorer til tunge kjøretøy maksimalt kan ha for å bli godkjent for salg i EUs medlemsland. Jo nyere Euro-klasse, jo mindre utslipp. Euro V er gyldig fra januar 2008, Euro VI er gyldig fra januar 2014.
HVO
HVO står for «hydrotreated vegetable oil» og er hydrogenbehandlet vegetabilsk olje. HVO er en type avansert biodrivstoff og har tekniske egenskaper tilnærmet lik fossil diesel. HVO er rentbrennende, noe som medfører til reduserte partikkelutslipp og nitrogenoksider (NOx) i eldre motorer.