Elektrisk
kapittel 3

Miljøregnskap

Totalt klimagassutslipp fra bussdriften til Brakar endte i 2024 på 6 802 tonn CO2-ekvivalenter. Dette er en reduksjon på 40 % fra 2023. Ser man på direkte klimagassutslipp, endte dette på omtrent 35g CO2-ekv per personkilometer i 2024. Dette er en reduksjon fra 2023, da utslippet lå på 42g CO2-ekv/pkm.

De største reduksjonene i utslipp ble gjort i Kongsberg og Midtfylket og Drammen og Lier, med henholdsvis 79% og 45% reduksjon. Denne forbedringen skyldes økt andel elbusser som ble implementert i disse kontraktene i henholdsvis 2023 og 2024.

Skjermbilde 2025 04 25 kl 10 24 04

Totalt klimagassutslipp per kontrakt for 2022, 2023 og 2024.

Stor nedgang i dieselforbruk

Totalt brukte bussene som kjørte på kontrakt for Brakar 2,3 millioner liter diesel og 0,3 millioner liter HVO100 i 2024. Dieselforbruket er redusert med 41 % fra 2023.

Nedgangen i dieselforbruket i 2024 stammer fra en betydelig reduksjon for kontrakten Drammen og Lier. Denne kontrakten ble fornyet i juli 2024, og gikk fra å bestå av 28 av 113 elbusser (33%) til 100 % elbusser. Det er nå 100 elbusser som kjører i dette kontraktsområdet.

Fordeling av rutekilometer per drivstofftype

61 prosent elektrisk

Totalt ble det produsert omtrent 11,7 millioner rutekilometer i 2024. Dette er litt lavere enn i 2023 og utgjør en nedgang på 5 %.

I 2024 ble 61 % av rutekilometerne kjørt av elektriske busser og 5 % ble kjørt av busser som benyttet HVO100. De resterende 34 % av rutekilometerne ble kjørt på diesel. I 2023 var det omvendt med diesel og elektrisk, hvor diesel stod for 61 % av rutekilometer og elektrisk stod for 33 %. Dette er en betydelig økning for rutekilometer som kjører elektrisk.

Overgangen til elbusser i Kongsberg og Midtfylket i 2023 og overgangen til elbusser i Drammen og Lier sommeren 2024 forklarer den store nedgangen i rutekilometer for diesel, og motsvarende markante økning i rutekilometer for elektrisitet i 2023 til 2024. Antall rutekilometer som er elektriske utgjør to tredjedeler av totalt antall rutekilometer i Drammen og Lier, selv om overgangen til elektriske busser forekom midtveis i driftsåret.

Fordeling av busstyper per kontrakt i 2024

Kontrakter Elektrisk Euro VI Euro V Sum
Hallingdal 11 27 0 38
Kongsberg og Midtfylket 100 17 0 117
Drammen og Lier 100 0 0 100
Ringerike og Hole 0 34 3 37
Linje 200 Hønefoss-Oslo 0 14 0 14
Totalt 211 92 3 306

Lokal forurensing fra busstrafikken

Totalt utslipp av svevestøv i 2024 var på 124 kg, noe som tilsvarer et utslipp per rutekilometer i 2024 på totalt 0,011 gram PM. Sammenlignet med 2023 er det totale utslippet redusert med 58 %. Det har vært en oppdatering av utslippsfaktorene, som bidrar til noe reduksjon, men den største reduksjonen kommer fra overgangen til elbusser.

Brakar hadde i 2024 et utslipp på totalt 1 170 kg nitrogenoksider (NOx), noe som er en reduksjon på 93 % fra 2023. NOx-utslippet per rutekilometer i 2024 er på totalt 0,01 gram per rutekilometer. Det er de samme kontraktene som påvirker NOx-utslippet som PM-utslippet

Svelvikferja

Klimagassutslipp fra ferjetrafikken

Klimagassutslipp fra ferjesambandet Svelvik-Verket består av direkte klimagassutslipp fra forbrenning av marinediesel og indirekte klimagassutslipp fra produksjon av drivstoff. Ferjesambandet hadde i 2024 hadde et totalt klimagassutslipp på omtrent 170 tonn CO2-ekv. Dette er en reduksjon på 46 % fra 2023. Utslippet fra reserveferja i 2024 står for 54 % av det totale utslippet fra ferjetrafikken til Brakar.

Utslipp ved bruk av kontorlokaler

Når det gjelder kontorlokaler, økte energibruken med 18% fra 2023 til 2024, men klimagassutslippene fra kontordrift reduserte seg fra 5,7 tonn CO2-ekv i 2023 til 3 tonn CO2- ekv i 2024, en nedgang på 47%. Dette skyldes en økt andel elektrisitet.

Totale utslipp i 2024

2022 2023 2024 Endring fra 2023
Klimagassutslipp fra busstrafikken 13 552 11 415 6 802 -40%
Klimagassutslipp fra ferjetrafikken 412 318 170 -46%
Energiforbruk kontorlokaler 7,0 5,7 3,0 -47%
Utslipp av papirforbruk 0,42 0,11 0,08 -23%
Totale klimagassutslipp 13 971 11 738 6 976 -41%

Totale klimagassutslipp og lokal utslipp fra Brakars virksomhet i 2022, 2023 og 2024. Tall i tonn CO2-ekv.

Brakars miljøplan videre

I 2025 er Brakar sitt mål at kontraktene for Linje 200 Hønefoss-Oslo og Ringerike og Hole skal være helt utslippsfrie. Disse kontraktene består i dag av 34 Euro VI-busser og 16 Euro V-busser. Til sammen står disse for 19% av antall kjørte rutekilometer i Brakar, men 44% av de totale klimagassutslippene (2024).

Videre planlegges det et nytt anbud for Hallingdal-kontrakten i 2028. Den består i 2024 av 11 elbusser og 27 Euro VI-busser som kjører på HVO100. Målet med nytt anbud i 2028 vil være at alle bussene blir utslippsfrie. Overgangen til utslippsfri busskontrakt i Hallingdal vil markere at Brakar sin totale bussdrift er helt utslippsfri.

For ferjesambandet Svelvik-Verket er det avgjørende å opprettholde stabil drift av den nye ferja, som benytter HVO100 og elektrisitet, for å minimere klimagassutslippene. I 2024 var det enda mindre behov for den eldre reserveferjen som bruker marinediesel, noe som resulterte i miljøgevinster for Brakar sammenlignet med året før.

Brakar har planer om å fullføre elektrifiseringen av bussdriften i nær fremtid, noe som vil bidra til betydelige reduksjoner i utslippene i årene som følger. Utslippsreduksjonen for 2024 var på 41 prosent. I 2025 vil utslippene reduseres ytterligere ved at Ringerike og Hole og Linje 200 Hønefoss-Oslo blir 100 prosent elektriske.