
Markedsaktiviteter
Gjennom året kjører Brakar flere faste kampanjer, vi deltar på ulike arrangementer og jobber kontinuerlig med ulike budskap i forskjellige kanaler for å blant annet bygge omdømme, fremheve våre produkter og fordeler og få flere til å ta buss.
I løpet av 2024 måtte vi kutte noe av markedsbudsjettet vårt, og gjennom høsten har vi i større grad benyttet oss av mer kostnadseffektive kanaler som sosiale medier og skjerm i buss.

Bamse Brakar
I starten av 2024 fikk vi ferdigstilt arbeidet med en ny maskot som vi begynte på i 2023. Den nye maskoten er håndlaget i Norge, og er en investering som har gitt et positivt bidrag til vår omdømmebygging. Maskoten har blitt brukt blant annet på arrangementer vi har deltatt på, han har spredt glede og delt ut pepperkaker og sjokolade i forbindelse med påske/jul, så vel som bidratt inn i informasjonsarbeid om holdeplassendringer og reisetips.

Ny profilfilm
I 2024 produserte vi en ny profilfilm, som vi startet arbeidet med i 2023. Hensikten bak filmen var å øke Brakars omdømme ved å øke kjennskap til vårt samfunnsoppdrag og våre oppgaver. Filmen inneholder klipp fra ulike steder i Buskerud og bygger på Brakars visjon om "reiser til beste for mennesker, samfunn og miljø". Vi hadde også med oss FNs bærekraftsmål nr 11: "Bærekraftige byer og samfunn" som helt overordnet mål.
Mer spesifikt ønsket vi at filmen skulle få frem viktigheten av å reise sammen fremfor at alle reiser i hver sin bil. Vi ønsket å skape stolthet rundt det å reise sammen, spesielt i hverdagen.
Filmen er brukt som profilbygger på kino og i sosiale medier.

App og pushvarsel
I februar fikk vi lagt inn mulighet for å abonnere på pushvarsler i appen Brakar Billett. Kunden kan nå markere sine favorittlinjer og få pushvarsel ved forsinkelser, innstillinger eller andre uforutsette hendelser.
Sommeren 2024 ble så de to appene Brakar Billett og Brakar Reise slått sammen, noe som gjorde at kunden kunne søke opp reisetider og kjøpe billett i én og samme app. Dette har vært etterspurt av kundene, og godt mottatt.
Dette har vi kommunisert gjennom kampanjer blant annet i sosiale medier og på skjermene i bussene.

Trygg skolevei
I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, er det lagt føringer for at fylkeskommunen skal gjennomføre tiltak for at barn er sikret under skoletransport. Høsten 2024 fikk 14 skoler og rundt 1500 elever i Buskerud besøk av Brakar, Vy og Trygg Trafikk for å styrke sikkerhetsarbeidet. Målet var å gjøre barna tryggere både i og rundt bussen.
Under besøket fikk elevene opplæring på en holdeplass med skolebuss og bussjåfør, der de blant annet lærte om blindsoner rundt bussen. Elevene fikk også bli med inn i bussen der de fikk testet ut setene og ha på seg setebelter. De fikk vite hvor stoppknappene er, og fikk informasjon om hva de skal gjøre hvis de glemmer å trykke på den. Elevene var veldig engasjerte og stilte mange spørsmål under visitten.
Nytt opplæringsmateriell
Brakar utarbeidet i fjor nytt opplæringsmateriell som skolene kan ta i bruk ovenfor både elever, lærere og foresatte, for å gi gode tips og råd for de minste når de begynner å ta skolebuss. Materiellet inkluderer en musikkvideo med Bamse Brakar og vennene hans, som går gjennom de viktigste reglene for skolebussreisen. På skolebesøket fikk elevene også hilse på Bamse Brakar, og danse Trygg skolevei-dansen sammen med ham.
Planen er å besøke flere skoler høsten 2025.

Gullbillett
I forbindelse med oppstart av ny kontrakt i Drammen og Lier, kjørte vi en gullbillettkampanje på lik linje med den vi kjørte i 2023 i Kongsberg og midtfylket. Vi plasserte ut 12 gullbilletter under setet på forskjellige busser i området, hvor vinnerne fikk hvert sitt årskort.
Kongsberg 400 år
Brakar var også med å markere 400-årsjubileet til Kongsberg, der vi brukte egen annonseplass på en av bussene våre til å gratulere.

Arrangement
Brakar har i flere år støttet og deltatt på ulike arrangement i Buskerud. Det er viktig for oss å være til stede lokalt, noe som er med på å bygge omdømme. Dette fortsatte vi med i 2024, der vi deltok vi på følgende arrangement:
- Raw Air i Vikersund. Her har vi telt og lounge der besøkende fikk varm drikke og snacks, og et sted å sette seg og mulighet for å lade telefonen. Vi kjørte også ekstra avganger til Vikersund.
- Skisprinten i Drammen. Her hadde vi tegnetelt for barna, og utdeling av oppskåret frukt og varm drikke.
- Elvefestivalen. Kjørte ekstra nattbusser til Svelvik, Lier og Vikersund.
- Kongsbergjazzen. Kjørte ekstra avganger, inkludert nattbuss.
Vi har imidlertid brukt mindre markedsmidler på arrangementene dette året, da vi har gjenbrukt eller selv stått for produksjon av materiell.

Faste kampanjer
Brakar har også i 2024 gjennomført faste kampanjer rundt ruteinformasjon. Dette inkluderer informasjon om endrede tider rundt påske, fridager i mai, sommer, skolestart og jul.

Samarbeid med Åssiden vgs
Høsten 2024 hadde vi hatt samarbeid med IM-linja (Informasjonsteknologi og medieproduksjon), der sju elever lagde en bussvettkampanje for oss med fokus på:
- Ikke sko i sete
- Sett sekken på gulvet eller i fanget
- Gå bakover i bussen for å gi plass til flere
- Reis deg for de som trenger å sitte
Elevene lagde materiell til bruk på skjerm i buss, digitale søyler og bannerannonser, som ble ferdigstilt i desember. Dette ble en fin kampanje som vi kjørte i starten av 2025.
