
Inntekt og billettsalg
Mål for billettinntekt i 2024 var 188,1 millioner kroner, og Brakar solgte billetter for 189,3 millioner kroner. Dette er 1,2 millioner eller 0,6 prosent og er ca. 7 millioner kroner mer enn i 2023, noe som utgjør en økning på 3,8 prosent.
Brakar økte takstene med 4,3 prosent fra 1. februar 2024. Dette skulle gi en økt merinntekt på omtrent 5,3 millioner kroner. I tillegg vedtok Buskerud fylkeskommune en ekstraordinær økning på lange reiser fra og med oktober 2024 for å styrke busstilbudet i Lier etter kutt i antall avganger fra skolestart høsten 2024. Nye priser ble iverksatt 1. september og ville gi en merinntekt på ytterligere med 1,7 million kroner i 2024.
Brakar innførte 7-dagersperiodebillett for student i 2024.
Brakar har to takstsystemer. Lokaltakst omfatter alle busslinjer med unntak av linje 200 Hønefoss-Oslo som har eget takst- og sonesystem da andelen offentlig støtte til denne linjen er lavere enn øvrige busslinjer. I tillegg har Brakar en såkalt bybillett i Buskerudbyområdet. Det vil si at det selges en enkeltbillett til redusert pris (40 prosent) ved reise innenfor Buskerudbykommunene.

Billettprodukter
De mest inntektsgivende billettproduktene er voksen enkeltbillett lokaltakst, voksen 30 dagers periodebillett lokaltakst, 30 dagers ungdomsbillett lokaltakst og voksen enkeltbillett linje 200.
Det er kunder i kundekategorien voksen, dvs. 20-66 år, som genererer hovedandelen av Brakars billettinntekter, noe over 62 prosent i 2024.


Billettinntekt fra kundekategori ungdom har sunket fra 15,1 prosent i 2023, og fra 18,3 prosent i 2019. I 2019 solgte Brakar cirka 97 000 ungdomsbilletter, mot noe under 77 000 i 2024. Det er sannsynligvis primært innføring av billig bybillett i Buskerudbyområdet som har ført til denne endringen, da det for mange vil være billigere å kjøpe enkeltbillett enn å kjøpe en 30 dagers ungdomsbillett.
Salg fordelt på billettype
Billettprodukt | Inntekt (mill. kr.) | Endring siste år |
---|---|---|
Voksen enkeltbillett | 53,3 | +1,8% |
Voksen 30-dager periode | 31,8 | +11% |
Ungdomsbillett 30 dager | 26,5 | +3,4% |
Voksen enkeltbillett linje 200 | 22,4 | +3,7% |
Salget av 7-dagers periodebillett har også falt etter bybilletten ble innført. Siden 2019, dvs fra bybilletten ble innført, har salg av 7-dagers periodebillett falt fra ca. 33 000 billetter i året til noe under 8 000 i 2024. Siste år har det falt i kundekategori voksen og honnør med henholdsvis 15 og 7 prosent. Også her er det sannsynlig at kundene velger det som er mest økonomisk fordelaktig, og kjøper en billig bybillett, men vi ser også et fall på linje 200 Hønefoss-Oslo, hvor det ikke selges bybillett.
Det er nedgang i salg av barn- og honnørbilletter siste år, men prisøkningen gjør allikevel at inntekt på honnørbilletter øker. Fall i antall solgte barne- og honnørbilletter ser ut til å ha sammenheng med kutt i antall avganger fra skolestart 2024.
Salgskanaler
Brakars kunder er mer digitale i sine billettkjøp enn noen gang. Andel av billettinntekter som kommer fra mobilsalg utgjør nesten 87 % av all inntekt. Det omfatter salg i Brakar Billett (79 %) Vy app og Entur app (8 %). Også i kundekategori honnør nærmer digitalt salg seg 69 prosent.
Billettinntekter fordelt på salgskanaler

Inntektssikring og billettkontroll
Brakar kontrollerte ca 26 000 passasjerer i 1 463 billettkontroller i 2024. Av disse ble 648, eller 2,5 % ilagt tilleggsavgift. Dette er en liten nedgang fra 2023. Det er allikevel ikke reell snikprosent, da mange velger å gå av når billettkontrollører dukker opp. I 2024 har vi også gjennomført en såkalt tellekontroll, det vil si at kontrollpersonell går gjennom bussen og teller gyldige billetter uten å ilegge tilleggsavgift. Fem prosent av passasjerene hadde ikke gyldig billett. Årsak kunden oppga for ikke å kjøpe billett var a) gadd ikke b) glemte c) rakk ikke, men de fleste valgte å ikke svare på hvorfor de ikke hadde billett.
I løpet av 2024 har billettkontrollene fokusert på det som ofte refereres til som «sonesnik», dvs. at den for eksempel reisende kjøper billett for kun en sone, men reiser to. Kontrollørene har derfor oppholdt seg lenger på bussen og gjennomført kontroll ved kryssing av sonegrense. For øvrig er det vanlig å se passasjerer som kjøper billetter med sosiale rabatter (barn, honnør, student) som de ikke kan dokumentere rett til.
Gjennomføring av billettkontroll er krevende, og vi har sett en økende grad av konflikter og hendelser om bord. Det ble rapporterte 12 hendelser med trusler og vold mot personell i 2024, noe som er en nedgang. Nedgangen skyldes i hovedsak at kontrollørene i mindre grad forsøker å beholde folk om bord i bussen når de vil gå av uten billett.
Billettkontroll blir gjennomført av Securitas etter konkurranse.
År | Kontroller | Kontrollerte | Tilleggsavgift | % snik |
---|---|---|---|---|
2016 | 322 | 6 712 | 60 | 0,9 |
2017 | 581 | 12 641 | 158 | 1,2 |
2018 | 1266 | 23 580 | 623 | 2,6 |
2019 | 1651 | 29 630 | 1620 | 5,4 |
2020 | 427 | 6 528 | 349 | 5,3 |
2021 | 1390 | 17 705 | 1016 | 5,7 |
2022 | 902 | 14 921 | 148 | 1,0 |
2023 | 1895 | 31 447 | 1010 | 3,2 |
2024 | 1463 | 26 177 | 648 | 2,5 |